Aandacht voor lezen tijdens Nationale Voorleesdagen

22 januari 2019

Nationale voorleesdagen

Van woensdag 23 januari tot en met zaterdag 2 februari zijn de Nationale Voorleesdagen. Burgemeester Martijn Vroom heeft op woensdag 23 januari de voorleesdagen in Krimpen aan den IJssel geopend door de kleuters voor te lezen op Basisschool Het Kompas aan de Patrijzenstraat. Hij las voor uit het prentenboek van het jaar: “Een huis voor Harry” van Leo Timmers. Tot en met 31 januari zijn in Krimpen diverse activiteiten op het gebied van voorlezen op basisscholen, peutergroepen, kinderdagverblijven en in de bibliotheek.

Krimpense activiteiten

Ook de wethouders hebben voorgelezen op verschillende locaties in Krimpen aan den IJssel. Zo las wethouder Kirsten Jaarsma voor in de Tuinstraat op Het Kompas en bij KDV Royal Kids Home. Wethouder Arjan Neeleman las voor op OBS Kortland, locatie centrum én peutergroep Kortland. Wethouder Anthon Timm ging voorlezen op Het Octaaf en wethouder John Janson bij Peutergroep Het Ruytertje. Daarnaast ging een aantal raadsleden en medewerkers van de bibliotheek voorlezen bij scholen, kinderdagverblijven en peutergroepen.

Martijn Vroom gaat op maandag 28 januari ook voorlezen tijdens het voorleesontbijt op de Van Polanoschool in Rotterdam. Op deze school voor kinderen met gehoorproblemen zitten ook enkele kinderen uit Krimpen aan den IJssel.De voorleesdagen worden in Krimpen afgesloten met een voorstelling in de bibliotheek.

Voorstelling voor dreumesen en peuters

Op donderdag 31 januari om 10.30 uur is er voor dreumesen en peuters de voorstelling “Er kan nog meer bij” door Maaike Kaptein. Deze duurt een half uur en is in de bibliotheek in De Tuyter. Het verhaal is naar het boek van Ingrid en Dieter Schubert en gaat over bever, die zelf een boot heeft gemaakt en al zijn vriendjes wil laten meevaren. Na de voorstelling vertelt de leesconsulente van de bibliotheek meer over Boekstart, een initiatief dat lezen met baby’s en peuters stimuleert. De voorstelling is gratis te bezoeken.

Voorlezen is belangrijk

Onderzoek wijst uit dat kinderen, die van jongs af aan zijn voorgelezen, betere leerprestaties hebben op school. Ze zijn gemotiveerd om te leren lezen, ze zijn taalvaardiger en ze begrijpen teksten beter. Interactief voorlezen blijkt bovendien een effectieve methode om taalachterstand te verminderen. Het is daarom van belang dat jonge kinderen regelmatig worden voorgelezen, bij de peutergroep, het kinderdagverblijf of op de basisschool, maar bij voorkeur ook thuis. Uiteraard wordt er gedurende het gehele jaar aandacht besteed aan voorlezen en taalontwikkeling, maar tijdens de landelijke voorleesdagen wordt er nog extra accent op gelegd.