Gehandicaptenparkeerkaart

Algemene informatie

Kunt u voor langere tijd heel slecht lopen en woont u in Krimpen aan den IJssel? Dan kunt u een parkeerkaart aanvragen. Hiermee mag u dan een gehandicaptenparkeerplaats gebruiken.

  • Voorwaarden

    Wie kan de parkeerkaart aanvragen?

    U rijdt zelf auto: u kunt de parkeerkaart aanvragen als u minder dan 100 meter zelfstandig op straat kunt lopen. Met zelfstandig bedoelen we zonder hulp van iemand anders. Dit heet een bestuurderskaart.
    U rijdt zelf geen auto: u kunt minder dan 100 meter zelfstandig lopen en rijdt vaak met iemand mee. Bent u van het begin van de reis tot het einde van de reis afhankelijk van de hulp van deze bestuurder dan kunt u ook een parkeerkaart aanvragen. Dit heet een passagierskaart.
    Als u de hele dag in een rolstoel moet zitten, kunt u ook een parkeerkaart aanvragen.

    De kaart die u krijgt is in heel Europa geldig.

  • Aanvragen

    U kunt de parkeerkaart digitaal aanvragen met gebruik van DigiD. U hoeft dan maar één keer langs te komen om de kaart op te halen. U levert de pasfoto dan in bij het afhalen. Uw aanvraag wordt binnen 2 tot 4 weken beoordeeld. Het kan zijn dat u daarna nog een uitnodiging voor een keuring ontvangt. De keuringsarts controleert of u aan de voorwaarden voldoet

    Ook kunt u de parkeerkaart aanvragen aan het loket. Hiervoor maakt u een afspraak bij het Publiekscentrum. Bij de aanvraag betaalt u direct de aanvraagkosten en levert één goedgelijkende pasfoto in. Uw aanvraag wordt dan binnen 2 tot 4 weken beoordeeld. Het kan zijn dat u daarna nog een uitnodiging voor een keuring ontvangt. De keuringsarts controleert of u aan de voorwaarden voldoet.

    Zowel voor het aanvragen als afhalen van de gehandicaptenparkeerkaart moet u een afspraak maken bij de gemeente.

    Uw kaart is versleten/geheel of gedeeltelijk onleesbaar geworden

    Is uw kaart versleten of onleesbaar dan kunt u een duplicaat aanvragen. Er wordt dan meteen een nieuwe kaart aangemaakt met dezelfde geldigheidsdatum als die van de oude kaart. U moet uw oude kaart en één pasfoto inleveren bij het Publiekscentrum. Ook hiervoor maakt u eerst een afspraak.

    Uw kaart is vermist of gestolen

    Is uw kaart gestolen? Dan moet u aangifte van diefstal doen bij de Politie. Met deze aangifte kunt u bij het Publiekscentrum een vervangende kaart (duplicaat) aanvragen. De kosten voor een vervangende kaart staan onder het kopje Kosten. De kaart is even lang geldig als de verloren of gestolen kaart. U moet één recente pasfoto inleveren.

    Voor het aanvragen van de vervangede kaart moet u een afspraak bij het Publiekscentrum van de gemeente maken.


     

    Digitaal aanvragen

    Formulieren en links

  • Kosten

    De kosten voor het aanvragen van een gehandicaptenparkeerkaart zijn m.i.v. 1 januari 2018 € 128,60, ook als u toch geen kaart krijgt.

    Voor een duplicaatkaart bent u € 92,95 verschuldigd.

    U kunt alleen met PIN betalen.

  • Levertijd

    Na ontvangst van de medische gegevens van de keuringsarts wordt op uw aanvraag voor een gehandicaptenparkeerkaart binnen 6 weken beslist. Vaak is de kaart 5 jaar geldig, soms korter. U ziet dat op de parkeerkaart die u krijgt. Het is verstandig om twee maanden van tevoren de nieuwe parkeerkaart aan te vragen zodat u op de tijd de nieuwe in huis heeft.