Gehandicaptenparkeerkaart

Algemene informatie

Kunt u voor langere tijd heel slecht lopen en woont u in Krimpen aan den IJssel? Dan kunt u een parkeerkaart aanvragen. Hiermee mag u dan gebruik maken van een gehandicaptenparkeerplaats.

  • Voorwaarden

    Wie kan de parkeerkaart aanvragen?

    U kunt minstens een half jaar niet verder dan 100 meter zelfstandig lopen. Ook niet met hulpmiddelen, zoals een stok of krukken. U kunt zelf auto rijden. Dan kunt een bestuurderskaart aanvragen.

    U kunt minstens een half jaar niet verder dan 100 meter zelf lopen. Ook niet met hulpmiddelen, zoals een stok of krukken. U kunt niet zelf autorijden. U hebt altijd hulp van een bestuurder nodig. Dan kunt u een passagierskaart aanvragen.

     

    De kaart die u krijgt is in heel Europa geldig.


    Medische keuring
    Een keuringsarts controleert of u aan de voorwaarden voldoet.
    Bij een 1e aanvraag volgt altijd een medische keuring . 

    Indien u eerder een gehandicaptenparkeerkaart heeft gekregen met de geldigheidsduur van 5 jaar, hoeft u bij de verlenging niet meer te worden gekeurd door een keuringsarts.
    In alle andere gevallen moet ook bij verlenging een keuringsarts bepalen of u nog steeds in aanmerking komt voor een gehandicaptenparkeerkaart.


    Hoelang is de gehandicaptenparkeerkaart geldig
    Vaak is de kaart 5 jaar geldig. Soms korter. Tijdens de keuring hoort u van de keuringsarts of en voor hoelang u een gehandicaptenparkeerkaart krijgt.

  • Aanvragen

    Digitaal aanvragen

    De gehandicaptenparkeerkaart kunt u digitaal aanvragen met gebruik van Digid. U betaalt gelijk online de aanvraagkosten.

    U hoeft dan maar één keer langs te komen om de gehandicaptenparkeerkaart op te halen. Bij het ophalen levert u een recente kleurenpasfoto in. 

    Aanvragen aan het loket
    Ook kunt u de gehandicaptenparkeerkaart aanvragen aan het loket. Hiervoor maakt u een afspraak bij het Publiekscentrum. Bij de aanvraag betaalt u direct de aanvraagkosten en levert één recente kleurenpasfoto in. Zowel voor het aanvragen als afhalen van de gehandicaptenparkeerkaart moet u een afspraak maken bij de gemeente.


    Verlenging
    Het is verstandig om twee maanden van tevoren de nieuwe gehandicaptenparkeerkaart aan te vragen zodat u op de tijd de nieuwe in huis heeft.


    Uw kaart is versleten/geheel of gedeeltelijk onleesbaar geworden
    Is uw kaart versleten of onleesbaar dan kunt u een duplicaat aanvragen. Er wordt dan meteen een nieuwe kaart aangemaakt met dezelfde geldigheidsdatum als die van de oude kaart. U moet uw oude kaart en één recente kleurenpasfoto inleveren bij het Publiekscentrum. Ook hiervoor maakt u eerst een afspraak.
    Uw kaart is vermist of gestolen
    Is uw kaart gestolen? Dan moet u hiervan melding doen bij de gemeente. U kunt dan een vervangende kaart (duplicaat) aanvragen. De kosten voor een vervangende kaart staan onder het kopje "Kosten". De kaart is even lang geldig als de verloren of gestolen kaart. U moet één recente kleurenpasfoto inleveren.
    Voor het aanvragen van de vervangende kaart moet u een afspraak bij het Publiekscentrum van de gemeente maken.

     

  • Kosten

    Let op! Leges worden betaald bij de aanvraag en bij afwijzing is geen restitutie mogelijk. Wanneer u niet zeker weet of u in aanmerking komt neem dan eerst contact op met Krimpenwijzer 0180 - 517 590.

     Tarieven gehandicaptenparkeerkaart 2021


    Vanaf 01 januari 2021 worden de volgende tarieven in rekening gebracht voor de aanvraag van een gehandicaptenparkeerkaart.

    Tarief 1
    Aanvraag gehandicaptenparkeerkaart waarbij medische keuring nodig is: € 134,45
    (In de praktijk is dit de 1e aanvraag of een verlenging van een eerder afgegeven gehandicaptenparkeerkaart waarvan de geldigheidsduur korter dan 5 jaar is.)

      
    Tarief 2
    Aanvraag gehandicaptenparkeerkaart waarbij geen medische keuring nodig is: € 58,70
    (In de praktijk is dit de verlenging van een eerder afgegeven gehandicaptenparkeerkaart waarvan de geldigheidsduur 5 jaar is.)


    Tarief 3 
    Aanvraag gehandicaptenparkeerkaart na vermissing, verlies of diefstal: € 58,70 

    Pinbetaling heeft de voorkeur


     

     

     

  • Levertijd

    U krijgt uiterlijk binnen 6 weken na aanvraag een bericht of uw gehandicaptenparkeerkaart is toegewezen. Bij een toewijzing dan zal de afdeling Publiekscentrum contact met u opnemen voor het afhalen van de gehandicaptenparkeerkaart.