Uit het Koopstromenonderzoek 2011 blijkt dat omzetten in winkels teruglopen. Groei is voor winkeliers niet langer vanzelfsprekend. De consument vandaag is een andere dan die van gisteren. Op internet is de keuze aan artikelen onbeperkt. Ook kun je daar altijd terecht en heb je betere vergelijkingsmogelijkheden.
Dit dynamische krachtenspel vraagt ook van de overheid om een koers te bepalen, rekening houdend met de belangen van alle betrokkenen.
Detailhandelsvisie
Het bepalen van een koers in dit krachtenspel is een van de redenen waarom de gemeente een detailhandelsvisie heeft opgesteld. Deze visie is de uitkomst van een interactief proces. De visie functioneert als objectief toetsingskader voor (perifere= grootschalige winkels waar goederen verkocht worden die niet in een buurt- of wijkwinkel thuishoren, zoals autodealers, meubelzaken, tuincentra en bouwmarkten) detailhandel. Verder speelt de visie in op relevante trends en ontwikkelingen: vergrijzing, de verdere toename van internetwinkelen en de rol van sociale media.
Versterking van de hoofdwinkelstructuur
We richten ons als gemeente op versterking van het investeringsklimaat en het op peil houden van het niveau van winkelvoorzieningen. Daarbij staat de hoofdwinkelstructuur centraal, bestaande uit de Crimpenhof, De Korf en de Olm.
Bestemmingsplannen
We nemen de detailhandelsvisie als vertrekpunt voor de door de gemeenteraad vast te stellen bestemmingsplannen. In een bestemmingsplan wordt uiteindelijk juridisch geregeld waar het gemeentebestuur (perifere) detailhandel ruimtelijk gewenst en/of toelaatbaar acht.